علائم پوستی اختلالات تیروئید

اختلال در عملکرد تیروئید باعث ایجاد علایمی در پوست، مخاط، مو و ناخن های بیمار می شود که این تظاهرات در پرکاری و کم کاری تیروئید متفاوت است.

پرکاری تیروئید:
دراثر افزایش فعالیت اعصاب سمپاتیک، گرمی پوست ، گرگرفتگی، قرمزی کف دست و افزایش تعریق به خصوص در کف دست و پا دیده می شود پوست نرم و مخملی می شود خارش هم ازعلائم پرکاری تیروئید می باشد.

موها نازک هستند و در یک سوم افراد ریزش منتشر دیده می شود.ناخنها شکننده و نازک هستند و گاهی به صورت قاشقی یا انیکولیزیس (خالی شدن زیر ناخن ) در می آیند رشد ناخنها بیشترشده است گاهی تیره شدن پوست به صورت منتشریا موضعی دیده می شود . تیره شدن پوست پلکها هم شایع است .

از علائم دیگر پوستی که در همراهی با اختلالات تیروئید دیده می شود می توان به کهیر و لک وپیس (ویتیلیگو) و ریزش سکه ای اشاره کرد.ضخیم شدن پوست در ناحیه جلوی ساق که به نام میگزادم پرتیبیال خوانده می شود در افراد مبتلا به پرکاری تیروئید دیده می شود.

کم کاری تیروئید:
پوست در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید سرد، رنگ پریده و متمایل به زرد می باشد. خشکی و خارش پوست نیز در این افراد شایع است. کاهش تعریق پوستی و کبودی و خون مردگی پوست هم از علایم دیگر کم کاری تیروئید می باشد.

افزایش ضخامت پوست در کف دست و پا و هم چنین خشکی شدید پوست بدن در بیماران کم کاری تیروئید ممکن است دیده شود، ورم کردن صورت و دستها و پاها و هم چنین کند بودن ترمیم زخمها دراین افراد از علایم دیگرکم کاری تیروئید است.

ناخنها شکننده هستند و رشد آنها کاهش یافته است، موها شکننده، خشن و همراه با ریزش منتشر می باشند، ریزش قسمت خارجی ابروها از علایم کم کاری تیروئید است.بزرگ شدن زبان وعفونت قارچی دهان در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید دیده می شود.

نویسنده : دکتر شهریار نظری

منبع : http://doctornazari.ir/index.php?ToDo=ShowArticles&AID=9832